pondělí 29. března 2010

Čtyři distra a flashka

Byl jednou jeden domeček a v domečku lama. Nabootovala do Linuxu z Live USB, aby se podívala, jak to vypadá v (doplňte název vaší oblíbené linuxové distribuce). To vám byla zábava, když jí vylezly očka z důlků, zatímco nemohla najít terminál! A pak to celé bouchlo.

Už týden jsem doma na neschopence, bolí mě krk, pořád spím a žeru antibiotika za peníze daňových poplatníků. Jediná aktivita, kterou dovedu na krátký čas vyvinout, je ta mozková. Fyzickou u mě nehledejte, jednotka byla odpojena. Pustila jsem se tedy do pokusu, který jsem si pracovně nazvala "čtyři distra a flashka".


Kdekdo už dnes ví, že spoustu distribucí Linuxu si můžete vyzkoušet pomocí Live CD, které poskytne samostatně fungující systém bez jakéhokoli zásahu do stávajících dat. Trochu vyšším levelem je Live USB. Nedávno jsem narazila na program UNetbootin, který umí vytvořit bootovací USB jednotku nejen ze souborů jednotlivých distribucí, které si sám stáhne, ale i z libovolného souboru .iso, který jste stáhli sami. Ne, že by byl UNetbootin dokonalost sama - některé verze mohou být zastaralé a někdy se soubory vůbec nestáhnou, protože původní umístění už neexistuje - ale nabízí zajímavou možnost, která je díky své jednoduchosti dostupná i pro testující a vyvíjející se lamy. Odpadá zdlouhavé vypalování a některá livka vám dovolí na flashku ukládat i uživatelská data, tudíž si vlastně můžete nosit celý operační systém na klíčích.

Prozatím jsem takto prošmejdila tři různá distra a mám tušení, že bez ohledu na stručný a úderný název tohoto pokusu bude těch testů pravděpodobně víc, než jen čtyři. Je velmi zajímavé se opět cítit jako nový uživatel v relativně neznámém prostoru, zkoumat a osahávat (a pak to spadne pro nedostatek RAM, heh.) Mimo můj obvyklý spam o jaru, přehřívání disku, nesmyslech, hudbě a ošklivé společnosti se tedy můžete těšit na první část seriálu "Live distra Linuxu aneb jak se cítí lama v novém prostředí?". Budu se těšit ;)

Žádné komentáře:

Okomentovat