sobota 22. května 2010

Ubuntu Satanic Edition: opravdu temný linuxový desktop

Ať už se to 'skutečným pravověrným linuxářům, pracujícím pouze v textovém rozhraní' líbí nebo ne, Ubuntu je stále přístupnější a rozšířenější. Komunita kolem něj se během let rozrůstá a mění - výjimkou nejsou ani úplní nováčci, kteří se celí zvědaví do toho Linuxu zřítí po hlavě, aniž by tušili, že už se nedostanou ven. A to ještě nezkusili mocné Ubuntu SE.

Ubuntu neboli "Linux for human beings" je k dispozici v mnoha odnožích, často odlišných jen v otázce grafického rozhraní - po oficiálně podporovaných variantách Kubuntu, Xubuntu a Edubuntu tedy můžete narazit například na Fluxbuntu (obsahuje prostředí Fluxbox), Lubuntu (LXDE) nebo třeba Ubuntu Christian Edition. Tuto distribuci vytvořilo několik křesťanských nadšenců na základě tehdejšího aktuálního Ubuntu 7.04 Feisty Fawn. Obsahuje tematicky laděné wallpapery a specializovaný software pro studium bible. Ubuntu Sabily - Muslim Edition pak nabízí studium Koránu a programy pro přesné načasování vašich každodenních modliteb.

Po vydání křesťanské edice se ovšem z řad komunity zvedl odpor proti využití Ubuntu ve prospěch náboženské propagandy. Hlavně jako recese tehdy vznikla první verze Ubuntu SE - a ne, nejedná se o Second Edition, ale o Satanic Edition. Narozdíl od křesťanské a muslimské verze ovšem neobsahuje žádný specializovaný software, nic děsivějšího než polonahé ženské vnady, počítačově generované pekelné ohně a pentagramy tedy nečekejte. A pokud vás to pohoršuje, zavřete okno a utečte.

Ubuntu SE je operační systém, vytvořený na bázi Ubuntu 8.04 Hardy Heron. Obsahuje odlišná vzhledová témata a zvuky, v základě najdete dva vyladěné styly Inhuman (defaultní tmavá) a Recant (světlá). V praxi se jedná jen o několik málo rozšíření oproti klasice, takže si je můžete jednoduše nainstalovat do vašeho Ubuntu třeba pomocí apt-get. Satanizace vašeho desktopu je tak otázkou chvilky.




Jelikož tato distribuce vlastně v zásadě nic neobvyklého nepřináší, omezím se dále pouze na jednoduchý výčet plusových a mínusových bodů:

+ Tmavé téma je velmi pěkně sladěné, opravdu dobře se na to zvyká, zvláště, když sedíte u PC v noci. Narozdíl od běžného Ubuntu zde najdete světlá písmenka na tmavém pozadí, což oceníte například u spodní a horní lišty. V normálním Ubuntu (9.04) jsem nepřišla na to, jak defaultní černou barvu textu změnit, nepovedlo by se mi to, ani kdybych si ukousala nohu!

+ Hudba: Součástí instalačního .iso souboru je také free EP 'Music For The Damned', které po spuštění systému najdete na ploše. Obsahuje 7 temných a zlých deathmetalových tracků ve formátu .ogg, které si můžete pustit k instalaci či osahávání nového systému, aniž byste museli hned řešit chybějící pluginy pro přehrání mp3 (musím přiznat, že tahle vlastnost mě u Ubuntu štve. Člověk jednou zkusí Mint a hned je protivnej, co?).



+ Pekelné bonusy: Celý systém je (překvapivě) sladěný do pěkných pekelných barviček, součástí jsou také rudé ikonky u menu i ve spouštěných programech. Kromě široké nabídky wallpaperů, které se hezky hodí k prostředí, lze využít i efekt hořících oken a exkluzivní, lebkami osázený screensaver Eternal Damnation.

+ Podpora: na oficiálním webu http://ubuntusatanic.org je k dispozici nejen sbírka wallpaperů, ale také rozsáhlá nabídka tipů k instalaci, různé konfiguraci nebo vyladění (poměrně netradičního) tmavého tématu. K dispozici je také pomocný skript s názvem sataniconf :)



- Barevné bugy: Firefox si přebírá některé barvy z nastavení uživatelského prostředí (a dělají to i další programy, ale to tolik nevadí. Například takový temný Gedit, to je věc). Při použití tmavého tématu se tak můžete setkat s tmavě šedými okénky u webových formulářů či se světlounce šedým písmem na bílých tlačítkách Googlu. (Tento nedostatek lze podle http://ubuntusatanic.org řešit konfigurací CSS souboru, umístěného v adresáři vašeho firefoxího uživatelského profilu.)

- Aktivní prvky jsou bohužel velmi málo rozlišené od neaktivních. U tmavého i světlého tématu jsou aktivní okna a panely podbarvené tmavě červenou barvou, ale na tmavém pozadí to skoro není vidět. Ve Firefoxu jsem díky tomu často netušila, jaký panel chci zavřít. U světlého tématu Recant je to o dost lepší.



- Software: Live CD, stejně jako systém po instalaci, obsahují méně předinstalovaného SW než klasická distribuce Ubuntu. Kancelářskou sadu Open Office byste tu hledali marně, překvapit vás mohou také starší verze programů, svázaných s Ubuntu z roku 2008 (možná se mi to zdálo, ale Nautilus nějak neuměl taby). Samozřejmě, že to, co vám chybí, si můžete ihned doinstalovat a aktualizovat třeba přes Synaptic.

- Zdání ďábelskosti: Distro bohužel opravdu neobsahuje žádné ďábelské aplikace, narozdíl od křesťanské verze je 'evil feel' přítomen pouze na povrchu. Ano, je to jenom recese, temný ani okultní SW prostě nebude. Prostě se to 'jenom' a 'pouze' dá normálně používat. Což je v dnešní době spíš bonus :)

Verdikt: Prostě takové extra černé Ubuntu... a já mám černé věci rád!






5 komentářů:

  1. Pěknej wallpaper ]:-> hühühü

    OdpovědětVymazat
  2. - nic děsivějšího než polonahé ženské vnady
    Hmmm, že bych změnil distro? =D

    - V normálním Ubuntu (9.04) jsem nepřišla na to, jak defaultní černou barvu textu změnit, nepovedlo by se mi to, ani kdybych si ukousala nohu!
    Tak si ji ukousej a já ti řeknu jak to jde n 9.10 (a asi to tak půjde i v 9.04, i když tam je Gnome trochu nižší verze =))
    Vzhled -> Záložka motiv -> Dole tlačítko upravit -> Záložka Barvy =)
    Screen zde

    - aniž byste museli hned řešit chybějící pluginy pro přehrání mp3
    Zkus Arch Linux nebo nějakou jinou "User NOTfriendly" distribuci :D Btw, dnes se chystám Arch po několika letech znovu instalovat =))

    A v závěru zaprskám na blogspot.com a přidávání komentářů :D Chtěl jsem to nějak pěkně zformátovat a furt to na mě řvalo: "Vaše HTML nelze přijmout: Tag is not allowed: bla bla*"

    *< p >, target="_blank" v < a >, atd =)

    OdpovědětVymazat
  3. Valerius: Nohu jsem si ukousala a o tomto nastaveni vim, viz zde. ALE! Ja totiz nechci, aby se mi zmenily globalne vsechny barvy textu. Chci jen zmenu barvy textu v dolni liste :D A s tim se muzu jit vycpat :-(

    Hehe, ja nerikam, ze nejsem schopna nainstalovat pluginy pro prehrani mp3, jen proste jsem zvykla si u pc poustet hudbu a u live distribuce to najednou nejde :D na to, abych si dala Arch, fakt jeste nemam ;)

    OdpovědětVymazat
  4. To Valerius: Zdravím, nebyl by .conkyrc? :P

    To Rionka: Vyzkoušej Chakru ;)

    http://chakra-project.org/

    OdpovědětVymazat
  5. To Anonymní: Máš z pekla štěstí :D Vysvětlím proč... Včera, při instalaci Archu jsem omylem drbnul do tlačítka reset... ve chvíli kdy se předělávaly diskové oddíly. Co čert nechtěl, data z disku odešla do nebe... zachránil jsem jen /home oddíl Ubuntu, kde mám i .conkyrc =) Buď mi napiš na enoid@seznam.cz, nebo mi sem napiš mail, ať vím, kam ti to mám poslat =)

    Jinak, http://chakra-project.org/ vypadá pěkně =) Říkal jsem si, kdy se objeví něco jako více user freindly Arch =)

    To Rionka: Tak to je na pytel =) To bys toho po Gnome chtěla asi moc... Ono nějak extra nastavovací není. Mooožná někde přes gconf-editor to nastavit půjde odděleně... Jinak nevím, no =)
    Jasně, já to pochopil :D nemyslel jsem si, že bys nezvládla nainstalovat nějaký balíček :D
    A Arch mě pěkně naštval, i když za to nemůže on... viz výše. Nějakých 400 GB v háji :D

    OdpovědětVymazat