pátek 2. dubna 2010

Linux Mint: ideální systém pro zelenáče

V rámci své výzkumné mise nazvané "Čtyři distra a jedna flashka" jsem se v uplynulých týdnech nořila do několika linuxových distribucí, které nabízejí možnost bootování z LiveCD (nebo v tomto případě z LiveUSB). Prvním z těchto pokusů byl Linux Mint, distribuce vycházející z Ubuntu. Mint bych bez váhání doporučila i úplně nezkušeným uživatelům. Pro přechod z Windows se hodí hlavně kvůli multimediální podpoře a podobné logice uspořádání.

Musím uznat, že kdybych na něj narazila loni v prosinci poté, co mi ze záhadného důvodu selhal systémový disk, Mint by nejspíš putoval právě tam, kde mám dnes svoje Ubuntu. To v základní podobě nepodporuje nesvobodné formáty (například .mp3) a vybavuju si, jak jsem první dva dny nechápala, co s tím :) Běžný uživatel samozřejmě potřebuje, aby to všechno šlo už samo! A Linux Mint mu většinu poskytne už po prvním startu. Stejně jako hudba šly hned spustit i filmové soubory. Na webu automaticky funguje flash, zradilo mě pouze youtube a to mělo beztak nějakou spojitost s tím, že mnou testovaný Mint byl 'zastaralé' verze 6 (Felicia, vydána 12/08), zatímco dnešní nejaktuálnější verze nese číslo 8 (Helena 11/09) a na cestě je devátá (Isadora, plán na 05/10).

Po startu systému budete přivítáni jednoduchým prostředím laděným do světle zelena; co jsem ale nepochopila, bylo, proč jsou okna naopak barvy šedomodré, nelíbí se mi a mám dojem, že se to k sobě nehodí :) Pro účely testu jsem se v tom lehce povrtala, takže na dalším screenshotu už najdete zelenou, kdo by to ode mě čekal :)



Potěšilo mě okamžité rozpoznání Wi-Fi nesmyslu (celkem dlouho jsem si myslela, že už to dnes je i u Linuxu pravidlem, ale pak jsem potkala systém, který s tím měl dost problém, o tom potom) a v terminálu mě přivítaly náhodné citáty, tzv. fortunes. Na obrazovce je defaultně pouze jeden dolní panel, což je pro lidi "po přechodu" jednodušší akceptovat, ale musím přiznat, že mně ten horní chyběl a několikrát jsem tam poslepu klikala, páč návyk je zlo. Zatímco v Ubuntu najdete tři hlavní tlačítka Aplikace, Místa a Systém, Mint má pouze jedno hlavní menu s okénkem pro vyhledávání. V tomto menu jsou nástroje sdruženy do tzv. Ovládacího centra, podobně jako u WinXP. Zde návštěvník najde nejen klikátka pro přizpůsobení barviček prostředí a zobrazení koše na ploše, ale i informace o síti a hardwaru či možnost zpřístupnit účet root.



LiveCD nabízí širokou škálu softwaru shodnou s Ubuntu a navíc množství rozličných Mint Tools. Správce softwaru má název MintInstall, ale instalace aplikací může probíhat i pomocí nástroje Synaptic. Instalace systému z livka na disk je také zcela shodná a velmi jednoduchá, takže návštěvník nemusí vidět z příkazové řádky ani kurzor, nechce-li.

V základní verzi Linuxu Mint najdete desktopové prostředí GNOME, ale existují i verze obsahující KDE, Xfce a Fluxbox. Jediné, co mi trochu dělalo problém, bylo rozpoznání monitoru, nejprve jsem měla všechno šouplé o kus doleva a pak jsme se dostali na záhadné rozlišení 1400x1050 px, ale to jsou detaily spojené pouze s live verzí a po instalaci zmizí, což se mi již u Ubuntu osvědčilo. Jiné problémy veškeré žádné. A jestli bych systém doporučila i úplným lamám? Bez obav. Vše se dá naklikat a ASCII Tux je v základní výbavě. OS ideální k tomu, aby nic netušící BFU konvertovali k Linuxu :)

Verdikt: Jednoduché a použitelné i pro lidi bez zkušeností.

7 komentářů:

  1. Mno, juž jsem jej nadistribuoval :-) Láma

    OdpovědětVymazat
  2. P.P.S. A Tux? To je něco jako zkratka pro Tuxčňák?

    OdpovědětVymazat
  3. Tux je meno tucniacika, ktory je maskotom Linuxu.

    OdpovědětVymazat
  4. Anonym: Vybordelne! Jak jsem jiz v textu myslim konstatovala, tenhle system je fakt nejlepsi pro BFU a konvertujici zacinace. Testovano na bratrovi, ten asi tri dny nedelal nic jineho, nez rozbijel Mint. Jen do toho, presne kvuli tomu to pisu, prece! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Rionka: já snad už ani nejsem začínající, spíš končící.. a tak se omezím spíše na konstruktivní syntézu :-D

    OdpovědětVymazat
  6. No hej, já si na LinuxMint zvykl a pořád jej podporuju, vážně systém k nakousnutí! :)

    OdpovědětVymazat