neděle 28. března 2010

O silných citových poutech k softwaru

Je to něco, co nás popadá až v okamžiku, kdy jsme si už pár prográmků vyzkoušeli, zahodili a zase se k nim vrátili. Narozdíl od "ideálního partnera", jehož neexistenci si dřív nebo později musíme uvědomit, "ideální software" není zas tak nemožná věc. Minimálně ho lze rozšířit, vylepšit a doplnit o pár pluginů; zkuste si ale totéž s chlapem :)

Když jsem dnes četla jeden z nesmyslně emocionálních flamewarů o kladech a záporech Gnome vs. KDE, vytanulo mi to znovu na mysli. My si k nim (k aplikacím, programům, prostředím) vytváříme někdy až děsivě silné citové vazby. Vazby, které nikdo z nás nemá třeba ke kladívku nebo krimpovacím kleštím. Má to svou logiku. Kleště si nelze přetvořit; software ano a jak! Potkat pak program, který nám do našeho vypiplaného mikrosvěta sedne (jak prdel na hrnec :)), se může rovnat okouzlení z prázdninové lásky.

Ano, je to úchylné; ano, znamená to, že jsme ujetá hromada nerdů; ano, vím, že každý nevěnuje hodiny svého času tomu, aby bylo jeho GUI sladěné do dvou dokonalých odstínů. (A teď nemyslím tu story o malování rtů v odrazu displeje notebooku.) Samozřejmě, že i já mám taky několik aplikací, které se mi strašně líbí a budu se za ně bít - protože můžu, protože jsme ve svobodném světě a protože jsem zdejší autonomní hromada nerdů a hotovo :)

  • Mozilla Firefox (vývojová řada: IE, FF, Opera, FF, na chvilku Chrome, FF, FF... )
  • Audacity (nemá pro mě alternativu - vlastně si uvědomuju, že jsem tento původem linuxový soft užívala velice dlouho i na WinXP)
  • Qip (tato láska k IM klientovi skončila nešťastně, dnes se pokouším zvyknout si na Pidgina, ale odlišnost je velká a výsledkem je spíš to, že se už k ICQ moc nepřipojuji)
  • Exaile (to jednou kolem tak náhodou prošel aranimas a tento přehrávač mi doporučil... a ona to je prostě skvělá, dokonalá věc! - vývojová řada: WMP, Winamp, WMP, Rhythmbox, Exaile, tečka :)

Šílenecký/milenecký vztah ke Gnome/KDE zatím nemám, asi proto, že s druhým jmenovaným mám zkušenost jen v řádu pár kliků a tak nelze nic hodnotit; no, není všem dnům konec...

A jaké jsou Vaše softwarové lásky?

2 komentáře:

  1. Mozilla Firefox už asi nikdy neopustím :-) Z her mám rád Enemy Territory s botama Fritzbot, ale už jsem to sto let nehrál. No a na úrovni OS jedině Ubuntu.

    OdpovědětVymazat
  2. tak to jsme na tom podobně :) software je pro mě jen takové hřišťátko, ve kterém se vrtám a upravuju. něco jako deska s pískem. Rám a dno pískoviště je hardware a software je písek do kterého si maluju a stavím bábovičky a když mě to předstane bavit, vezmu hrabičky, zformátuju a pěkně všechno zase odzačátku :)

    OdpovědětVymazat