sobota 13. února 2010

Zálohuj, zálohuj, nebo budeš brečet do piva!

Zálohuj, zálohuj, zálohuj! Na tuhle univerzální poučku narazíte všude - v diskuzích na netu i v diskuzích v hospodě. Její pravdivost vám však dojde, až když na vás jako Thorovo kladivo dopadne nevyhnutelnost faktu, že jste si zálohu neudělali.

Před Vánocemi mi - jako předběžný ironický dárek - zemřel systémový disk. Tak trochu jsem tušila, že asi jednou bude mít problém, přece jen byl starý, dlouhodobě zatěžovaný a poslední rok na něm volné místo zabíralo jen asi 1 GB... Nicméně, nedostatek financí mi nedovolil situaci řešit. Takže "zálohuj, dokud máš za co".

Kolaps mého systému měl jako každá negativní zkušenost také svůj klad - začala jsem se učit pracovat s Linuxem :) Otázku zálohování a nákupu nového média tak řeším až nyní. Dnešní odpoledne jsem strávila na webu http://www.czechcomputer.cz, kde jsem oňufávala aktuálně dostupné externí a PATA HDD (SATA moje deska ještě nezná, obnovu na takové úrovni zatím neplánuji :))


Když chci koupit drahou věc, samozřejmě se zajímám hlavně o názory uživatelů. Bohužel, u HDD se osobní zkušenost může (a nemusí) vyprofilovat až po mnoha letech - a disk, co Vám včera selhal, kolegovi bude fungovat bezchybně dlouhé roky. Je třeba zajímavé, jak se liší názory na jednotlivé výrobce disků například u firmy Datahelp - http://www.datahelp.cz/obnova-dat-z-hdd. Tak nějak se mi už nechce kupovat Seagate Barracuda, naši s ním měli už dříve problémy a já teď taky. Na druhou stranu, disky Samsung, které mi lidé jen doporučují, se snad ani nevyskytují v neSATA verzi. Nesnáším rozhodování bez důkladného zpracování dat, takže na velké finále s titulkem "Hurá! Mám nový disk." si ještě počkáte :)

S chybovostí a selháním disku úzce souvisí také statistiky S.M.A.R.T., o nichž píší blogerští kolegové Eagle (Když disk něco bolí...) a Maestro (Je Váš pevný disk v pořádku? Zjistí to S.M.A.R.T.) v článcích starších, leč stále zajímavých. Ubunťáckým začátečníkům se může hodit Windfinderův zápisek z Větrniště (Informace o harddisku (Ubuntu)), který obsahuje i základní sekvenci příkazů pro použití nástroje Smartmontools.

Žádné komentáře:

Okomentovat