čtvrtek 24. prosince 2009

Moje bitva s Linuxem 2. - Adaptace

Bezstarostný zajdalen ("jaunty jackalope" - Ubuntu 9.04) se po dvacetiminutové instalaci bez problémů usadil na mém disku. Zajíček v své jamce sedí sám... a já si začínám hrát s nastaveními všeho druhu. Do předvánočního času, který jsem doteď ještě nezačala vnímat, skvělé odreagování...

Sudo aneb zmáčkni blbě=rozbiješ!
První mě praští do očí komunikátor Pidgin, který svou úlohu sice víceméně plní, ale stejně mu nemůžu přijít na chuť (vzpomínka na QIP je něco, co nedokážu zapudit...). Další FAIL je pro mě skutečnost, že Linux interpretuje textové soubory, vytvořené ve Windows, v odlišné znakové sadě. Štvát vás to může například tehdy, když se jako já připojíte k ftp ve snaze aktualizovat svůj web a po uložení najdete ve zdrojáku několik ošklivých nečeských znaků :D RTFM! UTFG! Google radí nainstalovat program pro konverzi mezi znakovými sadami. Po pár minutách mi dochází, že tady instalace přes grafické rozhraní nepřipadá v úvahu. Áno, musím udělat sudo -i a nainstalovat program přes příkazovou řádku!

Deník linuxačky? To mám taky!
Ach jaj, terminál je prostě něco, čeho se lidé původem z kraje widlí neprávem bojí, i když instalují na zcela shodné úrovni v grafickém rozhraní (akorát tam mají takové pěkné okénko na heslo, cha.) Chápu to a zcela rozumím "slečně linuxačce", která popisuje svůj počáteční ostych z textového prostředí zde v novém článku na root.cz. Je to totiž strašně napínavé až nervyrvoucí!! Poprvé v převleku roota mi nebylo dobře, pořád jsem čekala, co kde pokazím, samozřejmě jsem ale nepokazila nic a instalace proběhla OK. Dnes jsem si sudo zopakovala a povedlo se mi dokonce zprovoznit dosud nefunkční flash plugin pro FF, takže už můžu i na youtube. Dobře já! ;-)


Je Linux sexy? Pro alkoholiky? Metalisty? Úchyly?!
Na to, že se v tom vrtám asi čtyři dny, je to IMHO dobrý. I přes pár nefunkčních oblastí (štve mě ten qip! a asi se nedomluvím se skenerem...) a částí, kam jsem dosud proniknout nezvládla (mp3 přehrávač si mohu otevřít pouze pro čtení - asi problematika práv, kterou jsem ještě nestihla obsáhnout...), si stále myslím, že Linux je systém, který je sexy. (Ať už ten výraz znamená cokoli). A dokonalé je také to, jak se chová k mému vcelku obstarožnímu HW - disk skoro nechroustá, aplikace se skoro nezakousnou (ve srovnání s Live CD příjemný upgrade), detekce monitoru a dalších zařízení téměř bez problému a hlavně - počítač se vypne za pár vteřin. Při ranním spěchu do práce je to milé překvápko, kam se v tomhle hrabou Widle, tam si člověk po kliknutí na Vypnout ještě mohl dát obloženou bagetu. :D

P.S.:
Na blogu Živě.cz se objevil krásný článek s názvem "Linux - nejlepší RPG všech dob". Pravdu má ten pán, co to sepsal, a pokud shrabu těch 99% kouzel pro BFU, tak to snad i dotáhnu na nějaký vyšší level (kromě té aggresive lamy, ta je mocná)...

Krásné Vánoce všem, kdo na to mají náladu... já se jdu opět ponořit do Matrixu ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat